A kielégülés késleltetése

A cukormázat eszed meg előbb, vagy azt hagyod utoljára amikor a kedvenc tortádról van szó? A cukormáz kétségtelenül a torta legédesebb része. M. Scott Peck: A járatlan út című könyvében olvastam először a kielégülés késleltetéséről. A cukormázas esetet lefordíthatod bármilyen hétköznapi szituációra, amikor döntened kell, hogy egy adott feladatot hol kezdj el.

A cukormáz jelenti a feladat legkönnyebb, legélvezetesebb részét, a torta belső része, amely nem annyira koncentráltan édes, pedig a kihívást igénylő részét. Ha ellenállsz, és előbb a torta belsejét eszed meg, a cukormázat legutoljára hagyva, nagyobb mértékben leszel elégedett, mintha a cukormázzal kezdenél. Fordított esetben ha a cukormázat eszed meg előbb, akkor kis ideig élvezed a helyzetet, és amikor áttérsz a torta belsejére, már nem érzel utána akkora elégedettséget.

Ha kitűzted célul, hogy fogyókúrázol és eléd raknak egy tálca csokoládét, mit teszel? Figyelembe véve a fogyókúrás tervedet ellenállsz-e neki, vagy engedsz a csábításnak és ráveted magad. A helyzet a következő: a csokoládé hízlal. Ebben az esetben eredeti céloddal ellentétes faktorral kerülsz szembe, amely ráadásul hátráltathat, de akár meg is akadályozhat téged a fogyásban. A csokoládé csábereje pedig azért erős, mert azonnali kielégülést jelent számodra. Csak elég belekóstolnod, és azonnal eláraszt az endorfin és az adrenalin, mámorosan érzed magad tőle. Azonban, kis idő elteltével ez ez az állapot csökken, végül megszűnik. Nem is lehet hatása, hiszen ez a fajta kielégülés nem volt megalapozott, nem kellett megdolgoznod érte, a csokoládé csupán mesterséges boldogságfaktor volt, és azonnal elérhető volt.

Ha valóban elkötelezett vagy a fogyás mellett, bánni fogod, hogy megetted azt a csokit, legszívesebben visszacsinálnád a helyzetet. De akkor már megtörtént, nem tehetsz semmit. Nem tudtál ellenállni a rövid távú kielégülés kísértésének, ennélfogva elszalasztottad a hosszú távú, fogyással járó kielégülésedet, amely az akaraterőn, önfegyelmen és kitartáson alapszik. Ha elérted a hosszú távú célodat, esetünkben az áhított fogyást, akkor nem fogod bánni, hogy ellenálltál egy szelet csokoládénak, vagyis a rövidtávú kielégülés kísértésének. Fordított esetben azonban, amikor tered adsz a rövid távú kielégülésnek a hosszú távú kielégülés rovására, bűntudatot is érezhetsz. Jobb tehát egy rövid távú kielégülésnek ellenállni, és ennek következményeként megtapasztalni egy tízszer erősebb kielégülést hosszú távon, mint fordítva.

A kielégülés késleltetése kétségtelenül a legsikeresebb szokások közé tartozik. Írd össze az az napi feladataidat, állítsd nehézségi, fontossági sorrendbe, majd a legnehezebbel, legkellemetlenebbel kezdd el. Miután végeztél a kellemetlen feladataiddal, a nap végén elvégezheted a cukormázas, könnyebb feladataidat. Ha a könnyű feladatokat végzed el előbb, és halogatod a kellemetleneket, az egész napod kellemetlenül fog eltelni, mert állandóan emlékezteted magad arra, hogy a neheze még hátra van. De, ha ezekkel még a nap elején leszámolsz, a napod ragyogóan fog telni, és este elégedetten tudsz majd a tükörbe nézni, mivel a napodat produktívan töltötted, és nem fecsérelted el fölöslegesen.

A rövid távú kielégülés csábításának való ellenállás, hosszú távú kielégüléshez vezet. Ha nem tudsz ellenállni a rövidtávú kielégülés csábításának, akkor ez biztos kudarchoz vezet. A kielégülésed halogasd inkább, és ne a feladataid elvégzését! Ha így teszel, sikeres ember leszel, ha nem, akkor sikertelen.

Üdv, shaumbra

További írásaimat itt találhatjátok meg: www.motivacioblog.hu

Hozzászólások



Kedves shaumbra!

Ez egy nagyon jó cikk!
Érdemes feltérképezni a szokásainkat tudatosan is.